Анкета

Направени изследвания в Европа и САЩ показват, че начинът на хранене е виновен за близо 30% от случаите на рак.
Затова рискът от възникването на страшното заболяване може значително да се понижи единствено с положителни промени в хранителното поведение.
Ако хапвате здравнословни ястия, опасността от рак на белия дроб намалява с 10%, с 50 % за рак на гърдата, до 75% за рак на дебелото черво и стомаха.
Това съобщава проф. Стефка Петрова, национален консултант по хранене и директор на Националния институт за опазване и контрол на общественото здраве.
Нитритът, който се използва като консервант в пушените меса, бекона и другите месни продукти, може да образува със съдържащите се в тях амини нитрозосъединения, които предизвикват рак на стомаха.
Установено е, че витамин С и витамин Е, както и флавоноидите (биоактивните субстанции, които се намират в растителните храни) потискат този процес.
Рискът от канцерогенното действие значително се намалява чрез законодателно регулираното ограничаване на влагането на нитрити при производството на храни и включването на витамин С. Световната здравна организация препоръчва за по-малка опасност от ракови заболявания да се хапват умерено консервирани храни като наденици, салами, бекон, шунка. Ниският енергиен прием намалява случаите и растежа на тумори. Това е установено при експериментални животни.
Обратното, при проучвания при хора се открива, че високата енергийна стойност на храната (особено когато това се дължи на голямо количество въглехидрати) увеличава риска от рак на панкреасната жлеза. Ако високият енергиен прием е съчетан със затлъстяване, скача опасността от рак на панкреаса, на жлъчния мехур, на дебелото черво, на гърдата.
Обяснението е, че свъхтеглото и затлъстяването, при които има увеличаване на мазнините в тялото, са виновни за повишеното натрупване на мастно разтворими химични канцерогени. Голямата физическа активност намалява риска от рак на дебелото черво.
Целулозата и пектинът (т. нар. хранителни влакнини) - има ги в плодовете, зеленчуците, пълнозърнестите храни - намаляват опасността от рак на правото и на дебелото черво, както и на панкреаса и на гърдата.
Нишестето също пази от първите 2 вида тумори. Ако 40-45% от енергийната стойност на храната се набавя чрез мазнини, се покачва рискът от рак на гърдата, на панкреаса, на простатата и на белия дроб. Затова диетата на Дюкан може да е опасна.
Биоактивното съединение алицин, което се намира в чесъна, лука и праза, потиска развитието на канцерогенни вируси. Чаят (зелен и черен) намалява риска от рак на стомаха, на правото и на дебелото черво.
Източник: проф. Стефка Петрова, национален консултант по хранене и директор на Националния институт за опазване и контрол на общественото здраве, Труд

Много домакини за кухните си избират кухненски робот - удобен уред, който може да се справи с много задачи, но като всеки друг си има и своите недостатъци.
Кухненският робот заема много повече място, а не е тайна, че обикновено свободното място в кухнята е крайно недостатъчно.
А блендерът е едно устройство, чието предназначение е да облекчи живота на домакините в кухнята. То може да смели орехи, да смеси съставките на коктейл, да превърне месото в кайма и др.

Трима изследователи са на път да предложат задоволително решение, след като техни колеги близо 30 години безуспешно мислят върху задачата как да се раздели справедливо баницата.
А не една домакиня се е сблъсквала с проблема как да раздели баница, торта, пита или друг кръгъл кулинарен деликатес между своите гости, така че да няма сърдити.
Оказва се, че темата отдавна занимава учените, а първите публикации са от 1980 г. и са на американския математик Уолтър Стромкуист, но той не предлага конкретен алгоритъм как да стане това.
Търси в статии
Полезни връзки
NETWORK Vision © 2008-2012